Het werkplezier van Marloes
Marloes werkt als ambulant woonbegeleider en bezoekt cliënten thuis waar zij zelfstandig wonen. "Net als jij en ik willen onze cliënten de regie over hun eigen leven behouden. Ik word erg blij van het contact met mensen!"
Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!
Marloes werkt als ambulant woonbegeleider en bezoekt cliënten thuis waar zij zelfstandig wonen. "Net als jij en ik willen onze cliënten de regie over hun eigen leven behouden. Ik word erg blij van het contact met mensen!"
‘Als ambulant woonbegeleider bezoek ik mijn cliënten thuis waar zij zelfstandig wonen. Net als jij en ik willen onze cliënten de regie over hun eigen leven behouden, maar hebben hierbij (langdurige) begeleiding nodig. Hierbij moet je denken aan het invullen van formulieren, contacten leggen en onderhouden met instanties of het ordenen van de financiële administratie. Ook het voeren van gesprekken gerelateerd aan het thema 'verlies van visus' of bijvoorbeeld het inslijten van routes die door mijn collega ergotherapeut zijn aangeleerd, behoren tot mijn taken. Cliënten kunnen een indicatie voor begeleiding aanvragen via de WMO van hun gemeente, indien nodig kan een maatschappelijk werker van Bartiméus hierbij ondersteunen.'
'Sinds kort ben ik naast mijn functie als ambulant woonbegeleider ook werkzaam als casemanager. Hierbij voer ik de intake gesprekken met nieuwe cliënten van Bartiméus en volg ik hen tijdens het traject, dat ze bij ons volgen. Hierbij horen veel administratieve taken; klopt het zorgplan, is de zorglegitimatie correct en is het dossier van de cliënt op orde? Daarnaast heb ik geregeld contact met de betrokken behandelaren van de cliënt om af te stemmen of er volgens de zorgplandoelen gewerkt wordt en heb ik op regelmatige basis contact met de cliënt om af te stemmen of het behandeltraject naar wens verloopt.'
'Ik word erg blij van het contact met mensen of dat nu mijn cliënten of collega’s zijn. Inmiddels werk ik 19 jaar bij Bartiméus, door de jaren heen heb ik voelsprieten ontwikkeld hoe ik mensen het beste kan benaderen. Onze cliënten zijn een weerspiegeling van de maatschappij.'
'Waar de één op de voorgrond treed en precies weet wat zijn of haar wensen zijn, is de ander terughoudend en bescheiden en natuurlijk alles daartussen in. Uiteindelijk gaat het om de juiste benaderingswijze en bejegening. Klinkt allemaal heel mooi hoor, maar soms lukt het niet meteen om de aansluiting met de cliënt te vinden. De samenwerking met collega’s hierin is dan zo belangrijk, door met hen in gesprek te gaan en onzekerheden uit te spreken, maakt dat het contact met de cliënt een volgende keer wellicht een stuk prettiger verloopt. Een goed gesprek met cliënt of collega kan mij echt een geluksgevoel bezorgen.'
'De vrijheid binnen mijn werk ervaar ik als erg plezierig. Los van de geplande intakedagen kan ik mijn agenda indelen zoals ik het prettig vind, wat maakt, dat ik mijn werk heel goed met mijn privéleven kan combineren.'
'Mijn werkdag is geslaagd als ik cliënten heb gezien en gesproken, thuis of op kantoor casemanagement taken heb kunnen afhandelen, een goed overleg heb gehad met collega’s en een praatje heb kunnen maken met fijne collega’s. Het liefst ook nog een lege 'to do-lijst aan het eind van de dag, maar dat gebeurt niet vaak.'
'Het maakt me trots, dat cliënten succeservaringen met mij willen delen. Onlangs had ik samen met een cliënt een gesprek bij haar dagbesteding, omdat het daar niet helemaal naar wens verliep. Na het gesprek, waarin goede afspraken waren gemaakt, trakteerde ze me op een ijsje om het succes te vieren. Een andere cliënt had het al langere tijd niet naar zijn zin op zijn werk. Hierover hebben we veel gesprekken gevoerd en toen hij vertelde, dat hij op een andere functie kon solliciteren, heb ik dat aangemoedigd. Op zo’n moment leef ik mee en houd ik via de app contact om hem succes te wensen en te vragen hoe het gesprek gegaan is. Mijn cliënt kreeg de andere functie en toen ik de eerstvolgende keer bij hem kwam, stond er een taartje voor me klaar. Het gaat me niet om het ijsje of het taartje, maar dat een cliënt met mij successen wil vieren zegt wel iets over de band die ik heb met een cliënt.'
'Dan zou ik absoluut nog meer tijd willen besteden aan direct cliëntcontact.'
‘… zou ik meer samenwerking tussen de verschillende teams stimuleren, zodat we van elkaar kunnen leren. Ondanks dezelfde werkwijze merk ik, dat we binnen de teams sommige zaken toch net even iets anders doen. Uniformiteit zorgt voor efficiënter werken.'
'Kom vooral bij Bartiméus werken! Bartiméus is een leuke, goede werkgever met voldoende mogelijkheden om je talenten in te zetten. Als je bereid bent jezelf open te stellen, te laten zien wat je in huis hebt en daar moeite voor te doen dan ligt er een mooie toekomst voor je.'
Lijkt het je mooi om net als Marloes aan de slag te gaan als ambulant woonbegeleider? In deze rol kun je echt verschil maken voor mensen met een visuele beperking.
Maurits werkte na zijn mavo-examen de zomermaanden met veel plezier bij de dagbesteding. Dat leek hem leuker dan vakken vullen. Als hockey’er en tennisser genoot hij van het helpen in de gymzaal en het dollen met cliënten. Wat hij vooral leerde: geduld.
Ambulant begeleiders Ellen en Anjoke over nieuwsgierig blijven, vertrouwen bouwen en denken in mogelijkheden
Amber raadt anderen aan om bij Bartiméus te komen werken: ‘Alleen al vanwege de band die je opbouwt met bewoners. Het duurt vaak even, maar als ze je in hun hart gesloten hebben, zijn ze zo lief en leuk. Ze gunnen je de hele wereld!